PH-314

De Ka-7 Rhönadler is ontworpen door Rudolf Kaiser en gebouwd bij Alexander Schleicher Segelfluzeugbau GmbH & Co. Poppenhausen/Wasserkuppe Duitsland. Gedurende 10 jaar, vanaf 1956, hebben 490 Ka-7'ens de fabriek verlaten. Bovendien zijn nog 21 stuks in licentie gebouwd. In 1963 werd de PH-314 gebouwd in opdracht van de Eindhovense Aero Club afd. zweefvliegen.

 
De Rhönadler is een verdere ontwikkeling van de Ka 2 Rhönschwalbe. Het meest kenmerkende verschil bestaat uit een staalbuis romp in plaats van de houten romp van de Ka 2. Teneinde de aërodynamische voordelen van een houten romp te behouden werd de staalbuis romp voorzien van houten vormlatten. Verder heeft het zweefvliegtuig een normale houten constructie. De afmetingen en prestaties zijn gelijk aan die van de Rhönschwalbe. Typisch is de negatieve pijlvorm van de vleugel, te verbetering van het zicht van de achterste vlieger.


Tot en met 1978 werd de PH-314 vrijwel uitsluitend gebruikt voor lesvluchten. Hoewel het vliegtuig ook was ontworpen voor prestatievluchten werd er nauwelijks mee overland gevlogen. De eerste overlandvlucht werd gemaakt door Snoerie met Fred Docters op 3 augustus 1969 van Venlo naar Wenningfeld. Een afstand van 85 kilometer. Om een buitenlanding te oefenen werd op circa twee kilometer van het vliegveld Stadlohn geland in een akker. 


De EAC besloot de PH-314 te vervangen door een Ka-13. Een vliegtuig met betere prestaties, uitermate geschikt voor lesvluchten. 
Per 1 april 1979 werd De Ka-7 van de EAC overgenomen door negen leden van de club, onder leiding van Henk van der Heijden. (Tot dat moment waren met het toestel in 2420 uur 13497 starts gemaakt.) Uitgangspunt van het team was het maken van overlandvluchten. Bovendien vond men vliegen in een tweezitter leuk. Al op 14 april werd de eerste overlandvlucht gemaakt naar Axel. Helaas viel bij het transport naar Eindhoven een vleugel van de aanhanger. Lees hierover meer in het verhaal Het "Vliegtuigongeluk" onder Avonturen en belevenissen met PH-314. 


Aan de doelstelling leuk en vooral veel overlandvluchten vliegen werd ruimschoots voldaan. Het enthousiasme leverde mooie vluchten op. Dat het echter met een Ka-7 niet altijd meevalt een voorgenomen vlucht te voltooien blijkt wel uit het groot aantal buitenlanding. Dit maakte het natuurlijk wel spannend en vooral avontuurlijk. 

Overzicht 1979 - 2011

 

Starts:   

3233

Uren:   

2098

Overlandvluchten:   

418
Buitenlandingen:    246
Grootste afstandsvlucht:   

465 kilometer

18 april 1981: Eindhoven - Aube (F)

Henk van der Heijden en Flip Damen

 

Grootste polygoon en grootste driehoeksvlucht:   

 

372  (OLC) kilometer Polygoon met 4 keerpuntem

3 augustus 2007: Poitiers-La Chatre-La Ferriere-Poitiers-La Ferriere -Poitiers. (F)

Henk van der Heijden en Ad van der Velden

335 kilometer Driehoeksvlucht

26 mei 1990: Axel-Wiverness(F)-Denain(F)-Axel

Henk van der Heijden en Ad van der Velden

Grootste retourvlucht:   

312 kilometer

30 juli 1995: Poitiers - Mer - Poitiers (F)

Henk van der Heijden en Ad van der Velden

Grootst bereikte hoogte:   

3240 meter

6 August 2003 boven Chauvigny (F)

Henk van der Heijden en Maurits Dekkers

Langste vluchtduur:   

7 uur 30 minuten

3-8-1983 Axel

Henk van der Heijden en Jos Heesakkers

Aantal retour- en driehoeksvluchten boven 300    kilometer:    21

 

Terug

Home